Skåne 22/7

Hallo alla sötbönor!
Idag är det tisdag tror jag. Det har faktiskt varit ganska bra väder! Så jag, brorsan och min farmor åkte till stranden. När vi kom till stranden så var det inte lika bra väder, men i alla fall lite sol som växlades med molnighet. Vi tog varsitt litet dopp. Det var svinkallt, absolut högst 15 grader. En otrolig skillnad från Italien, så det kändes lite konstigt. Som sagt var det jättekallt i vattnet och efter mitt snabba (!) dopp så kutade jag upp och la mig på filten och solade en stund. Sen åt vi mackor, bulle, äpple och festis. Det är mysigt att äta på stranden, förutom alla pyttesmå sandkorn som flyger i maten. Det är vidrigt när det knastrar när man tuggar! Vi var på stranden i ca tre timmar. Egentligen var det meningen att våra kusiner också skulle komma, men dom kom inte. Vi vet fortfarande inte vart dom tog vägen. Dom kanske åkte till en annan strand? Aja, i alla fall. När vi kom hem så  "gjorde" jag och Simon chokladpudding, ni vet sån där som man gör av pulver blandat med mjölk. Det ska vi äte till efterrätt ikväll. Idag till middag ska vi äta min farfars köttfärssås. Den är min favorit! Han är värsta mästerkocken på att göra köttfärssås. Och köttbullar. Dom är också skitgoda! Jag läste på min kusin Nicolinas blogg att hon hade ätit hans köttbullar när hon var här. Jag ska be honom göra det åt mig nån dag också.
Igår gjorde jag inte så mycket. Jag hjälpte till lite här i huset och så spelade jag kort. På kvällen var jag på surt humör, så jag tycker synd om alla som var tvugna att vara med mig då.
Hoppas alla har haft det bra idag!

Pussspusss!

Men hallå, fresten! Jag glömde säga att när jag var i Italien så läste jag en jätte bra bok. Det var den bästa jag har läst!
Titel: Bryta om
Författare: Åsa Anderberg Strollo
Lite om boken:
Minna är 16 år och har bestämt sig. Hon ska börja om, försöka sköta sig. Hon hade det trassligt i högstadiet och skolkade mycket, men hade ändå betyg som räckte till att komma in på ett gymnasie på Skärholmen. Hennes mamma ligger ju inne på psyket nu, så hon kanske kan få lite lugn och ro att ta hand om bara sig själv. Hon ska börja på en skola där ingen vet vem hon är eller vart hon kommer ifrån. Tror hon. Hon får snart reda på att Emma Larsson, sin förra skolas prinsessa, ska börja i samma klass som Minna. Minnas chanser att få en omstart minskar drastiskt. Samtidigt som problemen i skolan börjar ta fart hittar hon sin sjuka mamma i en garderob där hemma. Lika borta som när hon lades in på psykakuten, om inte mer. Snart finner hon det svåra beslutet; svika mamma och flytta in hos Eddie, ta hand om sina egna livs behov, eller hjälpa mamma? Minna får gång på gång flashbacks från när hon var liten och allt började. Hon vet inte hur hon ska göra. Allt blir bara skit. Hur ska hon lösa det när alla problem kommer på samma gång?

Den här boken var jättebra. Full pott rakt igenom. Jag kom in i boken redan från början och snart var jag fast. Sträckläste i två dagar på stranden utan att kunna gå ifrån.
Den får fem ärtor av fem möjliga!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0